Priprema kože za sunčanje

By Dr. Dinko Kaliterna In Blog Posted 6.6.2019.

Ljeto je pred nama, a za mnoge to znači da je vrijeme za postizanje onog “ljetnog sjaja”. Želja za tamnom puti popularna je među tinejdžerima ali i odraslima. Unatoč upozorenjima, broj oboljelih od raka kože i dalje je u porastu. Jedan od načina pripremanja kože za ljetne dane je izlaganje štetnim UV zračenjima u solarijima, za koje je poznato da povećavaju rizik od raka kože. Osim raka kože, pretjeranim izlaganjem UV zračenjima riskirate pojavu bora, staračkih mrlja i drugih promjena na koži. Kako biste na što zdraviji način postigli preplanulu put, u nastavku vam donosimo savjete i načine kako da pripremite svoju kožu za ljetne mjesece.

 

1. Poticanje melanina

 

Poticanje melanina može se postići povećanjem unosa određene količine hranjivih tvari u svakodnevnoj prehrani. Najvažniji hranjivi sastojci u proizvodnji melanina su: vitamin D3 i beta-karoten koji uključuju njegove derivate likopen, lutein, astaksantin i širok spektar brzodjelujućih antioksidansa. Kada nutricionistički kombinirate ove sastojke, možete postići ono što se u naziva sinergičkim učinkom koji stvara savršeno zdravu okolinu unutar tijela kako bi se vrlo prirodno postigla čak i preplanulost, ali i ono što je najvažnije – sunčanje bez opeklina.

 

Ako to učinite na vrijeme (preporučuje se 4 do  6 tjedana prije izlaganja suncu), stvorit ćete jedinstvenu nutritivnu rezervu prehrambenih sastojaka koji kontinuirano pripremaju vaše tijelo i vašu kožu na aktivno izlaganje UV zrakama.

 

2. Unosite hranu bogatu beta-karotenom  i vitaminom D3

 

Hrana bogata vitaminom D3 uglavnom su jaja, mlijeko, riba i druga morska hrana. Hrana bogata beta-karotenom je sve žuto, narančasto i crveno voće i povrće. To su dakle: paprike, rajčice, mrkva, marelice, grožđe, lubenica, papaja, naranče, tikvice, bundeve, slatki krumpir, špinat, kurkuma, maline, jagode, crveni ribiz, šipak.

 

Jelovnik za preplanuli ten:

 

Doručak: zeleni čaj, čašica svježeg soka od mrkve, 2 poširana jaja, kriška dimljenog lososa i posluživanje svježih malina ili jagoda.

 

Ručak: Mješovita salata od algi, škampi na žaru s umakom od korijandera sa salatom od rajčice i crvenog luka te salata od špinata. Čaj od šipka.

 

Međuobrok: Komadići lubenice s pregrštom oraha, zeleni čaj.

 

Večera: Ružmarin, pečeni bakalar s pireom od bundeve i paprom i peršinom

U piće uključiti: sok od svježe lubenice, sok od svježe rajčice, svježi sok od mrkve, kurkuma i voda s cimetom, zeleni čaj, bijeli čaj, čaj od šipka.

 

3. Sprječavanje pigmentacija

 

Sljedeći važan korak u pripremanju vaše kože za dugotrajno izlaganje suncu je spriječiti pojavu hiperpigmentacije kojoj su mnoge žene sklone zbog promjenjivog hormonskog statusa. To se može postići kombiniranjem prehrambenih algi u vašoj svakodnevnoj prehrani. Morski korov djeluje kao metabolički pojačivač, osobito na funkciju jetre, koja pomaže u obradi izuzimanju hormonskog viška – sustava odgovornog za pojavu hiperpigmentacije.


4. Sprječavanje starenja kože

 

Kako bi se postigla što bolja i dugotrajnija  zaštita kože, važno je imati visoki antioksidacijski status, osobito kožnog tkiva. Najjednostavniji način je konzumiranje visoko antioksidativnih čajeva poput zelenog čaja, čaja od šipka, bijelog čaja ili sirovog svježeg bilja poput timijana, ružmarina, peršina i korijandera. Zeleni pigment (klorofil) osigurat će da sva tkiva unutar tijela, uključujući dermis, budu zaštićena od prirodne i ekološke oksidacije i oštećenja.

 

5. Napravite piling kože

 

Da biste postigli najbolju moguću boju, potrebno je napraviti piling prije izlaganja suncu. Pilingom uklanjate mrtve stanice površinskog sloja kože. Uklanjanje mrtvih stanica može ujednačiti vaš ton kože, ukloniti prljavštinu i ulja, pa čak i spriječiti akne. Možete ostrugati mrtve stanice kože ekonomičnim metodama, primjerice  korištenjem šećera, soli ili kupovinom rukavice za piling. Na taj način postići ćete dulje trajanje preplanulosti, ali i brže tamnjenje.

6. Njega i hidratizacija kože

 

Hidratacija kože je vrlo važna nakon izlaganja suncu, ali i prije. Hidratantna krema neće zaštititi vašu kožu od sunca, ali će vam pomoći u ograničavanju šteta. Doista, veća je vjerojatnost da će suha koža izgorjeti od sunca jer je osjetljivija na UV zrake. Duboko hidratizirajući i njegujući kožu losionom za tijelo ili kremom prije izlaganja suncu, pomoći ćete rekonstrukciji zaštitnog sloja.  Mlijeko za tijelo obavija vašu kožu udobnim i zaštitnim slojem vlage, ne samo da ponovno hidrira kožu, već i poboljšava elastičnost i čvrstoću kože, poboljšavajući cjelokupni izgled vaše kože.

 

7. Postepeno izlaganje suncu

 

Jedan od najboljih načina da pripremite kožu suncu je da nekoliko puta sunčate na kratko vrijeme. Vaše prvo izlaganje suncu nikako ne bi trebalo trajati satima. U protivnom, riskirate dobivanje opekotina od sunca. Također, imajte na umu da prekomjerno sunčanje nije dobro za vašu kožu. Zapravo, ono se sastoji od obrambenog mehanizma koji koža primjenjuje protiv prekomjernog izlaganja suncu, stoga ne zaboravite nanositi kremu s visokim zaštitnim faktorom.

 

Popularni mitovi o sunčanju

 

Odlazak u studio za sunčanje ne sprječava opekline

Unatoč popularnom uvjerenju, solarij ne štiti od sunčevih opeklina. Osim toga, solarij je izuzetno štetan pogotovo  za mlađe od 30 godina, i značajno povećava rizik od dobivanja raka kože, osobito melanoma.

 

Proizvodi za samotamnjenje nemaju nikakav zaštitni učinak na vašu kožu

Ovi proizvodi ne štite od štetnog djelovanja sunca jer ne potiču proizvodnju melanina, pigmenta koji štiti vašu kožu od UV zraka. Ako koristite proizvode za samotamnjenje kako biste koži pružili sjaj, odaberite one koji sadrže solarni filter ili ih koristite u kombinaciji s drugim oblikom zaštite (kremom za sunčanje, šešir i sl.)